Thursday, May 30, 2013

MENULIS, MENJAHIT, MENGEMAS

Sekarang ni saya tengok satu trend pulak orang menulis novel.  Banyak sangat novel-novel online.  Kadang-kadang teringin jugak menulis novel online ni.  Masa sekolah dulu suka sangat main tulis-tulis novel.  Saya ni memang suka baca novel masa sekolah dulu.  Novel kanak-kanak.  Antara penulis yang saya suka Enid Blyton.  Hari-hari baca novel sampai lupa makan.  Selagi tak habis selagi tu saya baca.

Sebenarnya ada beberapa draf novel yang saya tulis sekarang.  Agaknya kalau saya tak bekerja, mungkin novel-novel ni banyak yang dah siap.  Tapi satu masalah besar, novel saya tiada tajuk.  Susah jugak ye nak cari tajuk novel rupanya.  Jalan cerita dah ada cuma perlu dikembangkan watak-watak.  Hai...berangan nak tulis novel pulak.  Tu ha...kain-kain yang bertimbun tak berjahit tu siapa nak jahit?  Siapkan jahit baju dulu Su...baru berangan nak bernovel bagai.

Saya ni semua nak buat sendiri.  Tapi kemampuan tak seiring dengan kemahuan.  Contohnya malam tadi.  Saya ingat nak gunting kain.  Alih-alih ada iklan kt TV bagitau ada Konsert Akhir Kilauan Emas 3.  Rasa nak tengok pulak sebab baru dua tiga hari lepas saya tertengok Konsert Separuh Akhir.  Macam best pulak tengok otai-otai ni menyanyi.  Jadi malam tadi mengadap TV lah dari jam 8 mulai dengan berita hingga jam 12 bila berakhirnya konsert ni.  Tapi puas hati sebab semua peserta memang meletop.  Tak rugi tengok.

Malam ni memang tekad nak gunting kain.  Nak buat baju kurung moden.  Harap-harap tercapai impian untuk menggunting.  Kalau siap, hari Ahad ni boleh pakai baju baru ke ofis.  Menjahit ni ikut mood jugak.  Kalau mood datang, memang tak berhenti dari menggunting hinggalah menjahit.  Tapi kalau mood tak datang, lepas gunting kain tu kena peram dulu baru dijahit.

Minggu ni cuti tiga hari, Jumaat, Sabtu dan Ahad sebagai ganti cuti hari Sabtu Hari Keputeraan YDP Agong. Banyak rancangan cuti ni.  Nak kemas rumah.  Nak kemas beg-beg yang digunakan semasa mengerjakan Umrah.  Nak kemas halaman rumah.  Nak pergi kenduri kahwin sahabat.  Macam-macam rancangan.  Suami dan anak-anak pun belum balik lagi dari Kuala Lumpur.  Agak sunyilah cuti ini.  Moga dipermudahkan oleh Allah swt semua urusan kami


Pokok jambu di halaman rumah.  Buah yang sangat lebat. Yang gugur ke tanah perlu dibersihkan.
  

No comments:

Post a Comment