Thursday, August 15, 2013

PENANGGUHAN PEMBEDAHAN

23/7/2013 - saya menemui majikan saya dan memaklumkan saya akan menjalani pembedahan minggu hadapan.  Alhamdulillah, majikan saya memahami apa yang saya alami.  Beliau memberikan saya cuti tanpa rekod mulai esok sehingga pembedahan dijalankan dan saya sihat seperti biasa. 

24/7/2013 -  saya mula berasa tidak sihat.  Saya mendapat batuk yang agak teruk.  Saya ke klinik bagi mendapatkan ubat tapi batuk saya tidak berkurangan.  Saya mula bimbang kalau-kalau pembedahan ditangguhkan kerana doktor telah berpesan agar saya menjaga kesihatan menjelang hari pembedahan. 

Cuti yang diberi saya gunakan sepenuhnya untuk berehat.  Tapi hari demi hari batuk saya semakin teruk.  

30/7/2013 - jam 9.30 pagi saya ke hospital untuk dimasukkan ke wad sebagaimana temu janji yang diberi kepada saya.  Saya ditempatkan di wad 2D.  Seorang demi seorang doktor pakar memeriksa tahap kesihatan saya.  Masing-masing menggeleng kepala bila mendengar batuk saya yang teruk.  Kemungkinan saya tidak dapat dibedah.  Pembedahan saya memerlukan saya dibius seluruh badan.  Sekiranya saya tidak sihat akan ada masalah semasa pembedahan dijalankan di mana oksigen akan disalurkan melalui saluran pernafasan.  Saluran pernafasan akan menjadi sempit dan oksigen tidak dapat disalurkan. Mereka memaklumkan keputusan terakhir samada saya boleh dibedah atau tidak akan dibuat oleh pakar bius.  Sehingga ke jam 2.30 petang tiada perubahan kepada kesihatan saya.  Akhirnya pakar bius membuat keputusan untuk menangguhkan pembedahan saya.  Tarikh baru diberi kepada saya iaitu pada 21/8/2013 dan saya dikehendaki masuk ke wad pada 20/8/2013.  Saya keluar wad dengan bekalan ubat dari pihak hospital.

Maka menantilah saya sekali lagi dengan perasaan yang lebih berdebar-debar.

No comments:

Post a Comment