Thursday, August 15, 2013

BERSEDIAKAH SAYA?

21/7/2013 - jam 10.44 pagi saya menerima panggilan telefon dari isteri sepupu saya yang bertugas sebagai nurse di Hospital Sultanah Nur Zahirah.  Beliau meminta saya untuk datang segera ke hospital kerana keputusan biopsy telahpun diperolehi oleh pihak hospital.  Perasaan berdebar datang dengan serta merta.  Apakah keputusannya nanti saya positif kanser? Inilah yang paling saya takuti.

Kebetulan hospital hanya berhadapan dengan pejabat saya. Saya terus ke hospital dan dimaklumkan doktor pakar payu dara, iaitu Dr Mr Hussain bersedia untuk bertemu dengan saya berkait keputusan biopsy tersebut.  

Masuk sahaja ke dalam bilik doktor, beliau tersenyum kepada saya.  Saya merasakan mungkin berita baik untuk saya.  Saya tanya 'macam mana resultnya doktor?'  Doktor tersenyum dan bertanya saya kembali 'puan rasa macam mana?'  Saya hanya mampu menggeleng kepala.  Doktor mengesahkan dari ujian biopsy tersebut, 99% tiada kanser dalam payu dara saya tetapi besar kemungkinan untuk mendapat kanser itu tetap ada.  Dalam istilah kanser, tahap saya adalah tahap 0 atau pra kanser.  Saya disarankan untuk membuat pembedahan bagi membuang ketulan di payu dara saya itu kerana keputusan biopsy bukan 100% tepat, hanya 99% dan 1% itu berkemungkinan kanser.  Keputusan tepat akan diperolehi setelah pembedahan membuang ketulan dibuat dan ketulan dibawa ke makmal untuk diuji samada mengandungi kanser atau tidak.  Tanpa silu, saya mengalirkan air mata dan menggeleng-geleng kepala.  Doktor tersebut memandang saya sambil menerangkan beberapa perkara dan menenangkan saya.  

Saya bersetuju untuk dibedah dan memohon pembedahan dilakukan segera kerana sesungguhnya apa yang berlaku ini sangat-sangat mengganggu fikiran saya.  Doktor memberikan tarikh 31/7/2013 untuk pembedahan dibuat.  Beliau mengarahkan nurse yang bersama-sama saya untuk mengambil darah, menjalankan x-ray dan membawa saya kepada pakar bius untuk menentukan tahap kesihatan saya sebelum pembedahan dilakukan.  

23/7/2013 - jam 8.03 pagi saya menerima panggilan dari pihak hospital.  Apa pula kali ini?  Apakah keputusan biopsy tempohari silap di mana memang ada kanser di dalam ketulan di payu dara saya ini?  Persoalan terjawab bila nurse yang membuat panggilan menerangkan Dr Mr Hussain yang akan membedah saya bertanya apakah saya bersetuju untuk dimasukkan ke wad hari ini bagi menjalani pembedahan esok?  Saya merasa serba salah kerana saya belum betul-betul bersedia untuk menghadapi pembedahan pada esok hari.  Minda saya hanya bersedia untuk esok.  Setelah menelefon suami, kami mengambil keputusan agar pembedahan saya dibuat pada tarikh asal yang diberi iaitu pada 31/7/2013.

Bermula dari hari ini bermula jugalah pengiraan saya untuk menghadapi hari pembedahan.






No comments:

Post a Comment